"Ceea ce nu imbratisezi nu poti vindeca"
Sfantul Grigorie Teologul

joi, 25 noiembrie 2010

Târgu Mureș

Anul trecut, in februarie, niște probleme de sănătate m-au trimis pe nepusă masă la Târgu Mureș. Când am aflat că nu sunt chiar bolnav, paloarea mea de cardiac neimpresionând medicii de acolo, dintr-o dată mi-a venit chef de plimbare. Mi-au plăcut oamenii in primul rând, parcă-s mai politicoși dacât la noi. Sper să fie doar o părere. Mi-au plăcut deasemenea arhitectura, diferită de a Bacăului, dar și românismul afișat cu ostentație chiar.
Statuia Lupoaicei sau Monumentul Latinităţii se află în centrul municipiu- lui, in fața primăriei. Pentru a omagia originea latină a poporului român, în 1921 statul italian, a facut cadou României, un set de cinci copii ale celebrei Lupa Capitolina din Roma. Statuia aflată în Târgu Mureş era o copie după grupul statuar din Bucureşti si a fost dezvelită în anul 1924.
În parcul central se află Statuia ostașului român, care, de pe soclul său, pare să imbrățișeze pe toți cei care trec, indiferent de naționalitate...
O istorie zbuciumată a avut ideea realizarii unei statui a Crăișorului Munților. Până în anul 1918 autorităţile transilvănene au acţionat în direcţia descurajării oricărui demers care ar fi putut duce la realizarea statuii lui Avram Iancu, considerând colectarea fondurilor ca fiind „cerşetorie publică”, numindu-l totodată pe Avram Iancu „şef de bandiţi”. Monumentul a fost inaugurat dupa Marea Unire, la 10 mai 1930 in cadrul unei adunări solemne. Dar, 10 ani mai târziu, prin Dictatul de la Viena, Transilvania a fost nevoită să cedeze o mare parte din teritoriul său Ungariei. În aceste condiţii, mai mulţi intelectuali români, îngrijoraţi fiind de soarta monumentelor care cinsteau aspecte din istoria noastra, au hotărât să strămute statuia lui Avram Iancu, Statuia Ostaşului Român şi Monumentul Latinităţii. Primele două au fost duse în localitatea Câmpeni din judeţul Alba, iar a treia la Turda. Deşi după anularea Dictatului de la Viena, Transilvania revine în graniţele teritoriale ale României, statuile nu au fost readuse în Târgu Mureş monumentele actuale fiind copii, cum este cazul Lupoaicei, sau opere realizate de alti artiști.
Vespazian Ionesi, noiembrie 2010, Bacau

2 comentarii:

  1. Si mie mi-a placut mult Targu Mures...si m-a impresionat in mod placut...imi place blogul tau...

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulțumesc! Și mie îmi place cum publici, mai succint. Cred că, uneori, eu sunt cam greoi.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...